Tagasi Bangkokis, vaatasin igal päeval üle veel mõned templid, õhtul ööturud ja kaubanduskeskused ja eksisin ka tänavale, kus olidki punased laternad. Tänases loos näed jälle, kuidas muinasjutulised kullatud templid tänapäeval Aasia päikeses säravad.
Rongisõit Don Mueang lennujaamast linna
Tahtsin saada veel Taimaa rongisõidu kogemust ja sõitsin Don Mueang lennujaamast rongiga Bangkokki. See rong ei jäänud üldse Riiast Jurmalasse viivale rongile alla. Rongijaamas sattusin vestlema Fidži saartelt pärit tüübiga.
Tüüp, kes meenutas mulle miskipärast seljakotiga Viplalat, haaras peast kinni kui kuulis, et igale poole polegi alati tarvis taksoga sõita. Et kuidas mina sellisest võimalusest, nagu rongisõit lennujaamast linna, üldse kuulsin. Siiski vangutas ta rongi nähes pead ja jättis selle seekord proovimata. Fidži saared pidid aga olema sama vahvad kui Taimaa.
Annika tervitab Bangkokist
Tervisi, armsad! Tänastel piltidel on jälle Bangkoki templid. Esimene on Wat Saket Kuldsel Mäel. Paljud Taimaa kuningad on andnud panuse, et selline uhke mägi ja tempel püsti sai pandud. Seal oli võimalus mõnele Buddhale viirukeid, lilli ja küünlaid annetada, et head soovid täituksid, ja koguni väikese kullalehekese neile peale patsutada.
Teine tempel on Loha Prasat, neljakandiline ja uhkete tornidega metallkindlus. Templi avatud külgedega korrustel saanud mungad mediteerida ja palvetada. Kõige pühamad tohtisid olla kõige kõrgemal. Katsu põhjamaal sellist rahulikku paika leida!
Järgmine on Wat Suthatthepwararam ehk Wat Suthat. Oranžis rüüs munk retsiteeris seal palveid ja ma tiksusin ka hulk aega kaasa, oli taas hea, jahe ja rahustav. Rohkem pilte ei jõudnudki teha, lihtsalt nii palav oli õues. Uskumatu, et ma seda ütlen, eks. Külma küll enam ei kujuta ettegi. Kuidas põhjamaal rohkem päikest võiks särada?
Wat Saket ja Golden Mount
Kuldse Mäe, Golden Mount, tippu jõudmiseks tuli üles ronida rohkem kui 300 astmega spiraalsest trepist. See aga polnud raske ülesanne, eriti hommikupoolikul, kui ilm oli veel jahedam ja ka selle tõttu, et seljakotis oli veepudel. Ronimisel jäi teele väike kosk, lilleaiake ja isegi kohvik.
Trepist üles sammudes võis kõlistada hea õnne kutsumiseks suuri templikellasid ja suurt gongi ning nautida avarat panoraamvaadet Bangkoki vanalinnale. Tempel on koduks mitmetele Buddha kujudele, kellele võis annetada viirukeid, lilli ja küünlaid.
Wat Saket ehk Kuldse Mäe tempel, on üks linna vanimaid templeid, mis kuningas Rama I korraldusel taastati ja nimetati Wat Saket Ratcha Wora Maha Wihaniks. Templi muudabki eriliseks 80 meetri kõrgune mägi, millele kohalikud on andnud nime Phu Khao Thong (Kuldne Mägi) ja mille tipus asub templi peamine kullatud chedi või stuupa. Stuupa ehitust alustas kuningas Rama IV ja lõpetas Rama V, kes tõi sinna ka Buddha säilme, tõenäoliselt Buddha hamba.
Templit on pidevalt renoveeritud, see on tõesti säravalt valge ja kullavärviline nagu kaunis juveel. Õhtuti on kompleks valgustatud ja helendab kullasäras.
Kuldse Mäe jalamil asub aga ebaharilik võssa kasvanud kalmistu, kuhu on maetud kümnete tuhandete 18. sajandi lõpu katkuohvrite tuhk. Tempel asus sel ajal Bangkoki linnast väljas ja oli peamine krematoorium. Surnukehade rohkus katku ajal tõi kohale ka hulkuvad koerad ja raisakotkaste parved, nii et kalmistut ja seda ümbritsevat naabruskonda hakati nimetama Ghost Gate.
Ajalugu, Ayutthaya ja kuningad
Puhun mõne lausega ka ajaloolt tolmu. Bangkoki Kuldse Mäe ajalugu ulatub tagasi Ayutthaya ajastusse. Ayutthaya kuningriik oli Siiami kuningriik, mis eksisteeris aastatel 1350–1767 Chao Phraya jõe ääres ja mille pealinna nimi oli samuti Ayutthaya. Välismaa kaupmehed olid siin teretulnud ja nii tundis ka Euroopa 16.sajandil seda kui idamaade üht suurimat ja rikkaimat linna. Ayutthaya perioodi peetakse ka Tai meditsiini õitsenguajaks.
Välismaalaste jaoks oli Ayutthaya “Siam”, kuid väidetavalt kutsusid Ayutthaya elanikud end ise “Tai” ja oma kuningriiki Taimaaks. “Tai” pidavat tai keeles tähendama kas vaba inimest või lihtsalt inimest.
Ayutthaya linnad hävitas Birma armee. Järgnenud Thonburi ajastul, aastatel 1768–1782, valitses kuningas Taksin, kes vabastas Siiami Birma okupatsioonist ja rajas uue pealinna Thonburi. Kuningas pööras samuti suurt tähelepanu riigi heaolule. Vaatamata sõdadele edendas kuningas kaubandust, haridust, kunsti ja templite renoveerimist.
Aastal 1782 algas Rattanakosini ajajärk. Kuningas Rama I valitses aastatel 1782–1809, talle järgnenud kuningad on võtnud endale samuti nimeks Rama.
Siiami kuningriik nimetati Tai kuningriigiks aastal 1939. 1945 taastati nimi Siam ja aastal 1949 taas Tai. Alates aastast 2016 on Tai Kuningriigi kuningas Maha Vajiralongkorn.
Templid Loha Prasat ja Wat Ratchanatdaram
Budistlik tempel Wat Ratchanatdaram asub Bangkoki Maha Chai ja Phra Nakhon tänaval, Wat Saketi ja Khao San Road lähedal. See ehitati kuningas Nangklao (Rama III) käsul tema printsessist lapselapsele nimega Somanass Waddhanawathy.
Templi Wat Ratchanatdaram kompleksis asuv Loha Prasat on 36 meetri kõrgune ehitis, mida kutsutakse metallkindluseks 37 särava rauast torni tõttu. Need sümboliseerivad 37 voorust, mis on vajalikud valgustuseni jõudmiseks.
Templit hakati ehitama 19.sajandi alguses ja inspiratsiooni saadi sarnasest ehitistest Sri Lankal. Praegu on Loha Prasat maailmas ainus taoline ebaharilik ehitis. Ehitise kõrgeimal tasandil asuvad pühakojas mõned Buddha säilmed. Alumisel korrusel on hulk nelinurkseid sambaid, seintele riputatud piltidel on kirjeldatud ehitise ajalugu.
Spiraalset puutreppi mööda saab ronida ülemistele korrustele. Tempel on avatud külgedega, mis võimaldab taas imetleda panoraamvaadet. Erinevate korruste pikad koridorid andsid võimaluse munkadel rahus mediteerida.
Templid, templid… Wat Suthat Thepwararam
Wat Suthat on ehitatud kuningas Rama I käsul 19.sajandi alguses eesmärgiga majutada väga suurt, peaaegu 8 meetri kõrgust, 13.sajandist pärinevat pronksist Phra Sri Sakyamuni Buddha kuju, mis toodi Sukhothaist kohale paadiga. Templi ehitus lõpetati kuningas Rama III valitsusajal.
Templi välisseina ääres asuvas Buddhade galeriis olevat 150 Buddha kuju, templi õues on lisaks Hiinast pärinevad kivist kujud. Peamises palvesaalis asuvad seinafreskod kirjeldavad Buddha eelmist 24 inkarnatsiooni.
Seinamaalingud kujutavad ka elu Bangkokis ammusel ajal. Seinad ja väravad on kaunilt nikerdatud ja templi ees on hiiglaslik kiik.
Wat Suthat Thepwararam asub Bangkoki vanas linnaosas, mitte kaugel vaatamisväärsustest Grand Palace, Wat Pho, Golden Mount ja Loha Prasat.
Nimetatud kaunid templid ja mõnedki muud vaatamisväärsused leiad eelnevatest reisikirjadest. Järgmine lugu toob juba uued mõtted ja mälestused. Punased laternad ei mahtunud samuti sellesse teksti. Varu veel kannatust!
Tai reisikirja eelmised osad leiad siit:
Bangkok, Wat Arun ja Wat Traimit