5 viisi, et olla terve

samm

Kes ei tahaks olla terve, rõõmus, aktiivne ja optimistlik? Sageli me aga lihtsalt laseme harjumustel enda üle võitu saada, leierdame kurbi mõtteid ja eirame märguandeid, mida keha meile saadab. Selles loos tuletan sulle meelde, millised on viis lihtsat viisi, mis aitavad püsida terve ja juhatavad üldise heaolu juurde. 

Millest  siis tervise teekonda alustada ja kas üldse lasta end tavapärasest rutiinist kõrvale juhatada? Üks asi, millega saad algust teha kohe praegu, on püsti tõusmine ja kõndimine.

See soovitus käib nii terviseraja kui kogu elutee kohta. Need ongi omavahel lahutamatult seotud. Terve olemise eelduseks on ju tervislik eluviis, mis omakorda muudab terviklikuks. Kui leiad kooskõla iseenda sees, on lihtsam ka elus targemaid otsuseid teha ja õiges suunas minna.

1. Kõigepealt astu see kõige esimene samm 

Mina arvan, et lõputult paigal tammuda või diivanil lesida pole võimalik. Kui kipud pidevalt ainult oma nina alla vaatama, on kindlasti aeg midagi ette võtta. Otsuse vastu võtmine millegi uuega alustamiseks ongi see kõige raskem etapp. 

Jõudnud siiski otsuseni astuda esimene samm, pole midagi  enam sama. Sa oled alustanud oma teed – pikka või lühikest, sirget või käänulist. See on  sinu isiklik rada ja nüüd pead astuma ka teise sammu. Võin öelda, et seegi pole lihtne!  

Sinu rada võib tunduda hirmutavalt uudne. Ärevalt iseäralik. Ootamatult suurepärane. Kuid sinu seiklused ootavad sind, seepärast astu. Sukeldu, lenda ja jookse. Liiguta ennast! Leia oma tugevus ja elurõõm!

inimene hüppab

2. Kui oled end juba aktiivselt liigutama asunud, märkad, et pead ka oma hingamisega midagi ette võtma 

Tuleb harjuda õigesti hingama, et hingamine hingeldamiseks ei muutuks. Keha naudib teadlikku sisse- ja väljahingamist, näiteks joogaharjutuste ajal. Ka joostes ja matkates pead liikumise ja hingamise kooskõlla viima.

Samuti tuleb esinedes ja loengut pidades olla oma hingamisega hea sõber, vastasel korral ei jõua sa publikuga samale lainele. Ujudeski peavad keha, meel, hingamine ja lained koostööd tegema.  Lihtne see jällegi pole!

Hingamisharjutuste praktiseerimine muudab tasakaalukamaks ja enesest teadlikumaks.

3. Mida tähendab sinu jaoks tervislik?

Milline on kehatüübile sobiv toit, selle peab igaüks enese jaoks välja uurima. Mõnele inimesele annavad näiteks tšillipiprad särtsu juurde, teisel aga panevad need hoopis kõhu valutama. (Lihtsalt üks selline näide.)

Kuidas tunned end pärast lõunasööki? Kas said energiat juurde või on tunne, et silmad lihtsalt ei püsi enam lahti? Iga inimene on eriline ja ainulaadne. Mõni ei saa päevagi leivata elada, teine muutub sellest inimõhupalliks. Sama võib juhtuda muu kõhutäitega ja lisaks kõigi nende ainetega, mida usinasti toidule lisatakse.

tervislik toit

Oma keha sõnumeid tuleb väga tähelepanelikult kuulata, et välja peilida organismile sobivaim kütus. Tasakaal on endiselt hea märksõna, mida arvesse võtta.

4. Kuhu jääb puhkus?

Veetnud aktiivselt aega kas merelainetes või lumistel mäenõlvadel möllates,  koduses  aiamullas rassides või unustanud end hoopis kontorilaua taha pead murdma, tuletab keha lõpuks puhkuse vajadust meelde.

Lõdvestumist ja nautimist on nutikas lubada endale õpetada kassil.  Vaata kassi ja tee järele – siruta, ringuta, venita ja lihtsalt vedele. Mõnuga.

Saanud tavalise lõõgastumisega hakkama, mine aga veelgi sügavamale. Lase ka meeleahvikestel puhata ja naudi täielikku vaikusehetke. Ole sealjuures käesolevas hetkes täielikult kohal, kuid ilma sisedialoogita. Jooga näiteks õpetab seda oskust.

terve

5. Kui sisedialoog end jälle käima tõmbab, on aeg vaatluse alla võtta oma mõtted ja tunded 

Millises suunas need sind juhatavad? Ega ometi kritiseerimise ja kommenteerimise abil masendusse? Harjuta vahelduseks leidma igas päevas, igas inimeses ja olendis midagi uut, kaunist ja üllatavat. Muidugi leia üles ka iseenda erakordsed anded ja säravad tahud.

Haruta oma mõtte- ja tundemustreid nii, et sa nende punutud võrku ei takerduks. Tervis oleneb mõtteviisist ikka üllatavalt palju! Optimistlikult mõtlevad inimesed on aktiivsemad ja kogevad elu jooksul ka rohkem toredaid seiklusi.

Arenda oma meisterlikkust ja naudi igat sammu oma teerajal. Astu tervise, tervislikkuse ja terviklikkuse poole. Kõik kogemused ja muljed on väärtuslikud!

tervislik-naer