Sri Lanka: Kandy budistlik festival, botaanikaaed ja liiklus

Saabunud oma Sri Lanka reisi esimesse, Negombo lähedal asuvasse, öömajja, saime perenaiselt Debilt teada, et Kandys on festival ja seega väga palju inimesi. Maltal oli ka ükskord vahva karneval. Miks Kandy teistmoodi peaks olema? Deb pani meile teele kaasa kooki, jogurtit ja pisikesi banaane, saatis meid oma auto ja pojaga koos teele ja soovis: Enjoy the Festival.

Negombost ja sellest, kuidas ma Sri Lankale sattusin, kirjutan edaspidi. Praegu aga tõttame festivalile!

Aa, ei … mainin siiski ära, et öömaja oli Olideb Gedara. Juhul kui soovite ka minna. Debiga oli väga hea suhelda. Öömaja asus tegelikult küll 3 km Negombo kesklinnast eemal, aga ranna lähedal. Kuna broneeritud toa katus oli hakanud vihma tõttu läbi laskma ja singalite-tamilite uue aasta ning järgnenud lihavõttepühade tõttu oli seda küllaltki raske parandada, siis saime sama raha eest Külliga mõlemad eraldi toa. Väga mõnus oli ka aias istuda, puuvilju süüa ja kohvi juua. Kohvrisse sattunud pakk Kalevi komme kulus kingituseks hästi ära. Viige Debile martsipani!

India ookean väga lähedal.

Varahommikune sadu oli tekitanud lompe, millest pidime omal jõul läbi purjetama.

Sri Lanka liiklus

Deb ei olnud aga vist ise ka Sri Lanka teedest väga teadlik, kuna lubatud 3 tunni asemel loksusime 4. Vahemaa oli umbes 120 km. Sri Lanka teedel peab arvestama, et liiklemiskiirus on 0-40-60 km tunnis, sõiduridu tekib ootamatult ühest neljani, sest iga tuktuk ja motikas organiseerib omale isikliku sõidurea, bussid kihutavad vastu kõrvuti ja sealjuures on teed kitsad. Asja parandab õnneks see, et igal võimalikul juhul antakse endast signaaliga märku. Siis on teada, et kurvi tagant või mäe varjust on keegi tulemas ja jupike maanteed oleks mõistlik tema jaoks vabastada. Teed on üliväga kurvilised, nii et olenevalt sellest, kui hästi sõiduvahend rappub, on tasakaalu hoidmisega vähem või rohkem tegemist.

Ma õnnetusi õnneks ei juhtunudki nägema, kuigi pidevalt mõtlesin, et nüüd küll litsutakse keegi laiaks. Suunaviitadega poldud ka kuigi vabalt ringi käidud ja kui internetiga on ka puudujääke, siis polegi teada, kuhupoole keerata.

Loodus on aga kaunilt lopsakas. Piiblimägi paistab.

Tempel.

Väidetavalt loodi Kadugannawa tunnel, et täita vana singali ennustust selle kohta, et välismaalastel pole võimalust Kandyt valitseda, kui nad just mägedest läbi ei tungi. Britid olid esimene Kandy püsivalt okupeerinud võõrriik. Ja milleks nad peaksidki ringiga minema, kui saab otse läbi kivi.

Kandy öömaja vali kesklinnast eemale

Kandy hotell oli valitud õnneks kesklinnast 3 km eemale. Varsti kuulete, miks see oli õige otsus. Hotelli nääpsukesele naisadministraatorile, kes tahtis kõik meie kotid oma käsivarrele riputada, ütlesime, et me oleme e-ston-ian, like stone, nii et osasid oma pakke jõuame ise ka kanda. Koduse õhkkonna lõi seegi, et srilankalased naersid enam-vähem kõigi naljade üle, mis me suutsime teha. Pärast kõiki neid lennu- ja sõidutunde, kuumust ja nälga tundusid enamus asju juba naljakad. Eks me olime nende jaoks ka veidrad ja valet värvi. Orbit88 Hotel by AMR oli äsja valminud ja tõesti sõbralike ning abivalmis inimestega.

Kohalike rahanumbritega ma ei harjunud ära kogu reisi vältel ja seda, kui palju ja kellele pidi tippi andma, või ei pidanudki, ei tea siiamaani.

Buddha hambareliikvia püha ekspositsioon (Siri Dalada Wandanawa 2025)

Kõndisime need 3 km hotellist Kandy kesklinna ära ja siis avastasime, et Kandy kolmele tänavale ja templi ümbrusesse oli kõndinud veel tohutu suur hulk inimesi. Ühe isehakanud templisseviskaja sõnul pool miljonit, teise, kohalikele tantsudele tõukaja, sõnul kolm miljonit.

Selgus, et – Buddha hambareliikvia püha näitus (Siri Dalada Wandanawa 2025), üks Sri Lanka auväärsemaid religioosseid sündmusi, toimub 18.–27. aprillil 2025 Kandys Hambatemplis (ehk Sri Dalada Maligawa).

Lugesin Sri Lanka presidendi ametlikult leheküljelt, et president Anura Kumara Disanayake avaldas tänu budistlikele munkadele, et nad andsid Sri Lanka budistlikule kogukonnale võimaluse pärast 16 aastat sellest pühast sündmusest osa saada. Rõhutades selliste ürituste korraldamise olulisust budistliku valgustumise edendamisel, avaldas president Disanayake lootust, et see uusaasta pidustustega (aprillis) kokku langev ekspositsioon aitab juhtida riiki uues suunas.

Dalada, singali termin paali keeles Dathadhatu, tähendab Gautama Buddha püha hamba reliikviat ja see on üks budistide kõige austatud kummardamisobjekte kogu maailmas. Reliikvia ise on paigutatud kuldsesse karpi, nii et seda oma silmaga tegelikult keegi ei näe.

Niisuguse pühaduse keskmesse olime saabunud.

Kandy kui püha linn

Kandy, püha budistlik paik, rahvasuus tuntud kui Senkadagalapura linn, oli Sinhala kuningate viimane pealinn. Kuningate eestvedamisel õitses Dinahala kultuur üle 2500 aasta, kuni britid Sri Lanka 1815. aastal okupeerisid.

Kandy asub Sri Lanka keskmägismaal, Mahaweli jõe ääres tehisjärve kaldal, mille rajas viimane Kandyani kuningas Sri Wickrama Rajasinha. Singali sõna kanda tähendab mägi. Kui linn ehitati, umbes 1480. aastal, tunti seda kui Kanda Uda Pas Rata (Palee viiel mäel). Aastal 1592 sai sellest pealinn singali kuningatele, kes säilitasid oma iseseisvuse Euroopa koloniaalvõimu ajal – välja arvatud portugallaste ja hollandlaste ajutised okupatsioonid – kuni aastani 1815, mil britid Sri Wickrama Rajasinha kukutasid.

Alates 13. või 14. sajandist sai Kandyst nii mahajaana kui ka theravaada budismi keskus. Sri Dalada Maligava ehk Hamba tempel ongi olulisimaid budistlikke templeid, sest siin hoitakse püha reliikviana Buddha väidetavalt säilinud hammast.

Väidetavalt ulatuvad Sri Lanka unikaalse tsivilisatsiooni juured 6. sajandisse eKr, ja siin on säilinud theravaada budism (budismi koolkond, mille kirjanduslikud traditsioonid on paali keeles. Seda keelt olevat rääkinud ka Gautama Buddha).

Kandy tänapäeval

Tänapäeval oli Kandy linna palverändurite jaoks paigaldatud ajutisi wc-sid, jagati arstiabi, joogivett ja toitu. Kuna aga templisse ei lubatud kotte, plätusid ega veepudeleid kaasa võtta, vedeles kogu see, vähemalt tuhandete, inimeste varandus tänavatel ja ajutistel riiulitel. Paljud rändurid puhkasid väsimust varjulisemates kohtades, näiteks poodide ees, pikutades. Õhtul jäid väga paljud lihtsalt tänavate äärde magama, et hommikul taas palverännuga templi poole jätkata.

Tundus, et kogu riigi politseijõud olid toodud korda pidama ja väga hea, et sellist rahvamassi keegi suunas ja haldas. Muuseas aitasid need jõud ka meiesuguseid turiste üle tänava.

Ma tahtsin kangesti templit näha ja seega trügisin üksjagu nende paljude valgetes riietes kehade vahel. Loodan, et nende valgetes riietes inimeste usk, vastupidavus ja läbielatud katsumused toovad nende ellu imesid.

Ümber järve, aiaga piiratud alal, lookles samuti lõputu rahvamass.

Järve me seega liiga lähedalt ei näinud. Toidupoodi samuti mitte. Ega restorani, mida nähes mul nälg kohe üle poleks läinud. Turu õnneks leidsime ja saime umbes 4 euro eest väga häid küpseid mangosid, avokaadosid, papaia ja arbuusi. Värskete viljade pärast tasub küll Sri Lankale sõita!

Lärm, tuututamine ja pasundamine lükkas meid õhtul linnast välja kodu poole tagasi. Mõne kilomeetri pärast leidsime ka toidupoe.

Ilmselgelt olin väsinud nagu see vanas tuktukis uinakut tegev koer.

Kandy Peradeniya botaanikaaed

Ühel päeval hakkasime oma öömajast astuma Kandyle vastassuunas. Soojakraade oli kõigest 27, mis ei tundunudki kuigi soe, võrreldes eelmise päeva palavikulise 37-38 kraadiga. Ühesõnaga, see päev tundus jahe ja pilvine, aga botaanikaaias jalutamiseks just sobiv. Siinses kõrges õhuniiskuses peab pestud pesu ärakuivamiseks pingutama, aga viimaks saab ta sellega siiski hakkama. Minu arvates on siin mõnus kliima ja higistamine on tervisele väga kasulik. Eestimaal saab muidugi saunas ka higistada, aga katsu sa olla saunas mitu nädalat. Küttepuud saavad otsa ja tegemata tööd ei lõpe.

Sellele 3 km-le jäi naeratavaid politseinikke, siidipoode ja templeid. Ühest templist ostsin singali keelseid raamatuid kuna singali tähed on armsalt ümmargused ja kenad vaadata. Ühes raamatus oli lisaks ka inglise keelne tekst Buddha Dhamma kohta. Seda templit jäid meenutama mõtlikud varesed.

Sri Lanka siid on väga kaunis. Tõesti, väga.

Ja botaanikaaeda jõudsime ikka ka.

Kunstiline nahkhiirepuu. Küll neil oli omavahel jagelemist. Palju lärmakaid nahkhiiri ei mahu ühele puule.

Selle platsi ümber olevat ülejäänud 100 tähtsa tegelase hulgas ka tsaar Romanov puid istutanud.

Palmid, mu lemmikud.

Foto autor on Külli

Hotellis tagasi, tellis alati naeratav šarmantne meesadministraator meile järgmiseks päevaks toreda taksojuhi. See on aga juba järgmine lugu.

Sri Lanka elevantide kohta saad lugeda siit: Sri Lanka elevandid, Elephant Freedom Project. Loomasõbra unistus

Või kui soovid kellegagi jagada inglise keelset varianti: Elephant Freedom Project, Sri Lanka elephants. An animal’s lover dream